Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Čiurliniai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Apodidae
Chaetura ussheri Keulemans.jpg
ChaeturaPelagica1.jpg

Čiurliniai - Apodidae Hartert, 1897, čiurlinių paukščių (Apodiformes) šeima.

Išvaizda Redaguoti

Šeimai priklauso nedideli paukščiai su labai ilgais ir smailiais sparnais. Kojos trumpos, netinkančios vaikščioti ant žemės. Snapas mažas, žiotys labai plačios.

Puikiai ir daug skraido.

Biologija Redaguoti

Mityba Redaguoti

Ore gaudo smulkius vabzdžius.

Paplitimas Redaguoti

Lizdus įsirengia aukštai pastatų plyšiuose, palėpėse, o taip pat uoksuose, inkiluose.

Šeimoje yra 18 genčių ir apie 100 rūšių. Lietuvoje gyvena viena rūšis – juodasis čiurlys (Apus apus).

Šalys kuriose yra aptinkama šeimos rūšys (skliaustuose nurodytas šios šeimos šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (4), Airija (1), Alžyras (4), Amerikos Samoa (3), Angola (10), Argentina (10), Australija (9), Austrija (2), Bahamai (1), Bangladešas (2), Belgija (1), Belizas (5), Beninas (3), Bermudai (2), Bolivija (12), Botsvana (7), Brazilija (15), Britų Mergelių salos (1), Brunėjus (2), Bulgarija (2), Butanas (3), Centrinės Afrikos Respublika (1), Danija (3), Dominika (3), Dominikos Respublika (3), Dramblio Kaulo Krantas (6), Egiptas (4), Ekvadoras (13), Estija (2), Etiopija (8), Fidžis (2), Filipinai (24), Gabonas (8), Gajana (10), Gambija (4), Gana (7), Gibraltaras (2), Graikija (4), Grenada (1), Gruzija (1), Guamas (2), Gvadelupa (4), Gvatemala (8), Gvinėja (6), Haitis (4), Hondūras (9), Honkongas (5), Indija (20), Indonezija (27), Iranas (4), Islandija (1), Ispanija (7), Italija (4), Izraelis (4), JAV mažosios salos (1), Jamaika (3), Japonija (4), Jemenas (1), Jordanija (3), Jungtiniai Arabų Emyratai (1), Jungtinė Karalystė (4), Jungtinės Amerikos Valstijos (12), Juodkalnija (1), Kalėdų sala (1), Kambodža (4), Kamerūnas (8), Kanada (4), Kazachija (1), Kenija (15), Kinija (9), Kipras (2), Kolumbija (12), Kongo Demokratinė Respublika (10), Kosta Rika (13), Kroatija (3), Kuba (4), Kuveitas (2), Laosas (6), Latvija (4), Lenkija (3), Lesotas (6), Liberija (4), Lietuva (1), Liuksemburgas (1), Madagaskaras (5), Malaizija (20), Malavis (5), Marianos Šiaurinės Salos (2), Marokas (4), Mauricijus (1), Meksika (10), Mianmaras (7), Mikronezija (4), Monakas (3), Mongolija (2), Montseratas (1), Mozambikas (4), Namibija (7), Naujoji Kaledonija (5), Naujoji Zelandija (1), Nepalas (8), Nigerija (2), Nigeris (1), Nikaragva (8), Norvegija (5), Nyderlandai (2), Nyderlandų Antilai (1), Omanas (2), Pakistanas (1), Palestina (4), Panama (12), Papua Naujoji Gvinėja (14), Paragvajus (4), Peru (15), Pietų Afrikos Respublika (14), Pietų Korėja (4), Pitkerno salos (2), Portugalija (5), Prancūzija (4), Prancūzijos Gviana (5), Prancūzijos Polinezija (2), Puerto Rikas (4), Pusiaujo Gvinėja (2), Reunjonas (1), Rumunija (1), Rusija (5), Rytų Timoras (1), Saliamono Salos (6), Salvadoras (6), Samoa (4), San Tomė ir Prinsipė (3), Seišeliai (4), Senegalas (3), Sent Kitsas ir Nevis (1), Sent Lusija (3), Sent Vinsentas ir Grenadinai (3), Serbija (1), Siera Leonė (2), Singapūras (7), Sirija (1), Slovakija (1), Somalis (4), Sudanas (6), Suomija (3), Surinamas (7), Svazilandas (7), Tailandas (15), Taivanas (4), Tanzanija (12), Tonga (2), Trinidadas ir Tobagas (8), Tunisas (4), Turkija (5), Uganda (15), Ukraina (2), Vanuatu (6), Venesuela (13), Vengrija (1), Vietnamas (4), Vokietija (3), Zambija (6), Zimbabvė (11), Čadas (4), Čekija (1), Čilė (2), Šiaurės Korėja (2), Šri Lanka (9), Švedija (7), Šveicarija (3), Žaliasis Kyšulys (2). 

Kai kurios šeimos rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Nykstantys (1), Pažeidžiami (5), Beveik nykstantys (6), Nekeliantys susirūpinimo (83), Trūksta duomenų (5).

Pošeimiai ir gentys Redaguoti

  1. Pošeimis. Tikrieji čiurliai - Apodinae
    1. Erodramai - Aerodramus Oberholser, 1906
    2. Šeriuotakojai čiurliai - Aeronautes Hartert, 1892
    3. Tikrieji čiurliai - Apus Scopoli, 1777
    4. Cheturos - Chaetura Stephens, 1826
    5. Salanganos - Collocalia G. R. Gray, 1840
    6. Palminiai čiurliai - Cypsiurus Lesson, 1843
    7. Hirundapai - Hirundapus Hodgson, 1837
    8. Didieji čiurliai - Hydrochous Brooke, 1970
    9. Mearnsijos - Mearnsia Ridgway, 1911
    10. Neafrapai - Neafrapus Mathews, 1918
    11. Skeltauodegiai čiurliai - Panyptila Cabanis, 1847
    12. Rafiduros - Rhaphidura Oates, 1883
    13. Afrikiniai čiurliai - Schoutedenapus De Roo, 1968
    14. Čiurleliai - Tachornis Gosse, 1847
    15. Alpiniai čiurliai - Tachymarptis Roberts, 1922
    16. Telekanturos - Telacanthura Mathews, 1918
    17. Zoonavenos - Zoonavena Mathews, 1918
  2. Pošeimis. Amerikiniai čiurliai - Cypseloidinae
    1. Amerikiniai čiurliai - Cypseloides Streubel, 1848
    2. Baltakakliai amerikiniai čiurliai - Streptoprocne Oberholser, 1906

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

  dar 2 šeimos  
   
  Būrys
Čiurliniai paukščiai
(Apodiformes)
   
        94 rūšys
  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Čiurliniai
(Apodidae)
  19 genčių  
         
  dar 27 būriai  

Išnašos Redaguoti