Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Baltasis gandras

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Ciconia ciconia
Ciconia ciconia -Alsace -France -8f.jpg
GIPE25 - Cigogne et cigogneaux (by-sa) (3).jpg
Eigen dorp voor ooievaars.ogv
Baltasis gandras
Baltieji gandrai,
Baltasis gandras su jaunikliais,
Baltasis gandras
Apsaugos būklė

Baltasis gandras - Ciconia ciconia (Linnaeus, 1758), gandrinių (Ciconiidae) šeimos paukštis.

Išvaizda Redaguoti

Visas kūnas baltas, tik sparnai juodi. Snapas ir kojos raudonos . Pasmakrė neplunksnuota, raudona. Jauniklių sparnai juodi, rusvo atspalvio. Snapas ir kojos tamsiai rudi. Po dviejų savaičių pasirodo antrasis pūkinis apdaras.

Biologija Redaguoti

Baltasis gandras - agrolandšafto paukštis, įsikuriantis žmonių kaimynystėje. Aktyvūs dieną. Suaugę gandrai tupėdami lizde užvertę galvą kalena snapu. Prieš užverčiant galvą visad sušnypščia. Maži gandriukai pradžioje kniaukia, paūgėję - šnypščia. Gandralizdyje deda 3-5 baltus kiaušinius. Peri patinas ir patelė 31-34 dienas. Išsiritę gandriukai maitinami abiejų tėvų. Lizdą palieka po 53-55 dienų, bet dar apie dvi savaites skraido su tėvais.

Baltieji gandrai peri ant pastatų stogų, medžiuose, ant stulpų, vandentiekio bokštų. Gandrams įsikurti dažniausiai padeda žmonės, įkeldami lizdų pagrindus. Patys gandrai susineša gana dideles šakas, vėliau ant jų krauna velėną, šieno gumulus, sausą mėšlą ir kt. Lizdą stato nuolat, net ir kai jaunikliai auga. Gyvendami tuose pačiuose lizduose ir visaip jį remontuodami, sumontuoja gana didelį statinį, kuris neretai per gandrų peštynes ir stiprius vėjus nukenčia.

Mityba Redaguoti

Maitinasi beveik vien gyvūniniu maistu. Jo ieško drėgnose pievose, balose, ganyklose. Gaudo vabzdžius, kitus bestuburius, žuvytes, varliagyvius, ant žemės perinčių paukščių jauniklius. Kartais ryja peles, žiurkes, įvairius roplius. Varlės sudaro tik nežymią raciono dalį.

Paplitimas Redaguoti

Arealo vakaruose paplitęs nuo Jutlandijos, Suomijos įlankos šiaurėje iki Šiaurės Afrikos, Artimųjų Rytų pietuose ir iki Ukrainos, Užkaukazės rytuose. Kita arealo dalis yra Vidurinėje Azijoje. Žiemoja Indijoje, Afrikoje.

Lietuvoje labai dažna rūšis, aptinkama visoje šalies teritorijoje (gausiausiai Suvalkijoje, Pamaryje). Atskrenda kovo mėnesį, išskrenda rugsėjį. Dauguma Lietuvoje žieduotų gandrų žiemoja Rytų Afrikoje nuo Ugandos iki žemyno pietų.

  • Baltasis gandras yra aptinkamas Mažeikių krašte.[2]

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

[Redaguoti sinonimus]

Sistematika Redaguoti

  dar 34 šeimos   dar 6 rūšys  
         
  Būrys
Gandriniai paukščiai
(Ciconiiformes)
    Gentis
Tikrieji gandrai
(Ciconia)
   
              2 porūšiai
  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Gandriniai
(Ciconiidae)
    Rūšis
(Ciconia ciconia)

  dar 27 būriai   dar 13 genčių  

Išnašos Redaguoti