Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Geniniai paukščiai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Piciformes
Dendrocopos major 3 (Marek Szczepanek).jpg
Torcecuello.JPG
Red-bellied Woodpecker on tree.JPG

Geniniai paukščiai - Piciformes Meyer et Wolf, 1810, paukščių (Aves) būrys.

Išvaizda Redaguoti

Priklauso smulkūs, iki vidutinio didumo, gana įvairios išvaizdos ir gyvenimo būdo miško paukščiai. Jų kojos pritaikytos kopinėti medžių kamienais: du pirštai atkreipti į priekį, 2 atgal. Monogamai. Peri drevėse. Geniai ir ūsiai dreves išsikala patys tvirtais savo snapais. Žakamarai, tingiageniai ir ūsiai gali išsirausti urvus žemėje ir termitynuose. Medaus rodytojai yra lizdiniai parazitai, dedantys kiaušinius į kitų paukščių, tarp jų ir genių, lizdus. Jaunikliai – lizdatupiniai.

Biologija Redaguoti

Mityba Redaguoti

Minta medžių vaisiais ir sėklomis, o kai kurie paukščiai ilgu savo liežuviu iš po žievės bei iš medienos ištraukia besislapstančius vabzdžius ir jų lervas. Kitos rūšys vabzdžius čiumpa snapu ar gaudo skraidančius ore. Milžiniškus Amerikos tropinius drugius morfus lesa vien tik žakamarai, pirmiausia nuplėšdami sparnus. Tukanai ir dauguma ūsių matinasi vaisiais. Medaus rodytojai yra vieninteliai galintys maitintis vašku paukščiai, bet jie dar lesa vabzdžius ir vaisius.

Paplitimas Redaguoti

Daugiausia tropikų paukščiai, tik geniai paplitę vidutinio klimato juostoje. Genių ir tukanų nėra Australijoje.

Šalys kuriose yra aptinkama būrio rūšys (skliaustuose nurodytas šio būrio šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (4), Alžyras (4), Angola (38), Argentina (36), Australija (3), Austrija (16), Bahamai (3), Baltarusija (1), Bangladešas (19), Barbadosas (1), Belgija (3), Belizas (17), Beninas (7), Bermudai (2), Bisau Gvinėja (1), Bolivija (62), Botsvana (12), Brazilija (76), Britų Mergelių salos (1), Brunėjus (4), Bulgarija (5), Burkina Fasas (2), Burundis (2), Butanas (11), Centrinės Afrikos Respublika (19), Danija (8), Dominikos Respublika (3), Dramblio Kaulo Krantas (30), Džibutis (1), Egiptas (4), Ekvadoras (66), Eritrėja (10), Estija (9), Etiopija (23), Filipinai (8), Gabonas (25), Gajana (32), Gambija (8), Gana (28), Graikija (7), Grenada (2), Grenlandija (7), Gruzija (1), Gvadelupa (2), Gvatemala (20), Gvinėja (26), Haitis (3), Hondūras (24), Honkongas (1), Indija (55), Indonezija (44), Irakas (1), Iranas (8), Ispanija (8), Italija (7), Izraelis (2), Jamaika (3), Japonija (10), Jordanija (1), Jungtinė Karalystė (7), Jungtinės Amerikos Valstijos (55), Kaimanų salos (3), Kambodža (19), Kamerūnas (38), Kanada (19), Kazachija (3), Kenija (48), Kinija (29), Kipras (1), Kirgizija (2), Kolumbija (80), Kongas (4), Kongo Demokratinė Respublika (47), Kosta Rika (35), Kroatija (1), Kuba (6), Laosas (34), Latvija (8), Lenkija (10), Lesotas (10), Liberija (26), Lietuva (9), Liuksemburgas (2), Makedonija (3), Malaizija (44), Malavis (19), Malis (5), Marokas (3), Mauritanija (5), Meksika (41), Mianmaras (39), Monakas (1), Mongolija (5), Mozambikas (17), Namibija (13), Nepalas (33), Nigerija (24), Nigeris (4), Nikaragva (24), Norvegija (8), Nyderlandai (7), Nyderlandų Antilai (1), Omanas (1), Pakistanas (12), Palestina (1), Panama (38), Paragvajus (25), Peru (77), Pietų Afrikos Respublika (26), Pietų Korėja (8), Portugalija (3), Prancūzija (11), Prancūzijos Gviana (21), Puerto Rikas (2), Pusiaujo Gvinėja (18), Ruanda (10), Rumunija (9), Rusija (13), Salvadoras (11), Saudo Arabija (1), Senegalas (11), Serbija (8), Siera Leonė (16), Singapūras (16), Sirija (1), Slovakija (7), Slovėnija (4), Somalis (12), Sudanas (28), Suomija (8), Surinamas (27), Svazilandas (18), Tadžikija (1), Tailandas (49), Taivanas (5), Tanzanija (40), Togas (2), Trinidadas ir Tobagas (10), Tunisas (4), Turkija (9), Turkmėnija (3), Uganda (49), Ukraina (5), Urugvajus (6), Uzbekija (1), Venesuela (50), Vengrija (9), Vietnamas (29), Vokietija (28), Zambija (24), Zimbabvė (22), Čadas (8), Čekija (9), Čilė (4), Šiaurės Korėja (9), Šri Lanka (13), Švedija (9), Šveicarija (8). 

Kai kurios būrio rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Grėsmingai nykstantys (3), Nykstantys (3), Pažeidžiami (10), Beveik nykstantys (28), Nekeliantys susirūpinimo (297), Trūksta duomenų (2).

Šeimos Redaguoti

  1. Ūsapaukštiniai - Capitonidae Bonaparte, 1838 [0-0]
  2. Libiniai - Lybiidae Horsfield, 1821 [0-0]
  3. Megalaiminiai - Megalaimidae Blyth, 1852 [0-0]
  4. Tukaniniai - Ramphastidae Vigors, 1825 [0-0]
  5. Medpaukštiniai - Indicatoridae Swainson, 1837 [0-0]
  6. Geniniai - Picidae Vigors, 1838 [0-0]
  7. Netikrieji amerikiniai ūsageniai - Semnornithidae Prum, 1988 [0-0]

Žakamarinių (Galbulidae) ir tingiapaukštinių (Bucconidae) šeimos dažnai priskiriamos savarankiškam būriui - Žakamariniai paukščiai (Galbuliformes).

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

Būrys
Geniniai paukščiai
(Piciformes)
  7 šeimos   53 gentys   354 rūšys
         
  Klasė
Paukščiai
(Aves)

  dar 27 būriai

Išnašos Redaguoti