Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Irklakojiniai paukščiai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share
Disambig.svg Kitos reikšmės – Pelecaniformes (reikšmės).
120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Pelecaniformes
Pelecanus conspicillatus.jpg
Blue-footed Booby Comparison.jpg
Phalacrocorax aristotelis desmarestii.jpg

Irklakojiniai paukščiai - Pelecaniformes Sharpe, 1891, paukščių (Aves) būrys.

Išvaizda Redaguoti

Tai vieninteliai paukščiai, kurių visi 4 pirštai plėvėti, ir jie puikiai plaukioja. Daugumai rūšių būdingi platūs sparnai.

Biologija Redaguoti

Mityba Redaguoti

Visi šio būrio paukščiai minta žuvimis. Kai kurios rūšys grobį gaudo įspūdingai nerdamos iš didelio aukščio; jiems būdingos kai kurios ypatybės, apsaugančios nuo smūgio į vandenį skriejant dideliu greičiu.

Paplitimas Redaguoti

Fregatos ir fajetonai didžiąją gyvenimo dalį praleidžia ore, o smigikai, kormoranai ir žalčiakakliai gali ilgai skrieti virš vandenyno.

Šalys kuriose yra aptinkama būrio rūšys (skliaustuose nurodytas šio būrio šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Airija (4), Alžyras (5), Amerikos Samoa (5), Angilija (6), Angola (11), Antarktida (12), Antigva ir Barbuda (7), Argentina (10), Aruba (7), Australija (24), Austrija (5), Azerbaidžanas (3), Bachreinas (1), Bahamai (13), Barbadosas (5), Belgija (1), Belizas (10), Beninas (1), Bermudai (5), Bolivija (3), Botsvana (6), Brazilija (16), Britų Mergelių salos (9), Bulgarija (3), Burundis (1), Butanas (1), Danija (6), Dominika (7), Dominikos Respublika (7), Dramblio Kaulo Krantas (1), Džersis (2), Egiptas (5), Ekvadoras (17), Eritrėja (1), Estija (3), Etiopija (6), Farerai (4), Fidžis (5), Filipinai (8), Folklando (Malvinų) Salos (8), Gabonas (3), Gajana (7), Gambija (6), Graikija (6), Grenada (6), Grenlandija (3), Guamas (1), Gvadelupa (9), Gvatemala (11), Gvinėja (3), Haitis (5), Herdas ir Makdonaldas (1), Hondūras (9), Honkongas (3), Indija (16), Indonezija (14), Irakas (1), Iranas (1), Islandija (4), Ispanija (9), Italija (2), Izraelis (7), JAV Mergelių salos (8), JAV mažosios salos (10), Jamaika (8), Japonija (9), Jemenas (2), Jungtiniai Arabų Emyratai (2), Jungtinė Karalystė (17), Jungtinės Amerikos Valstijos (31), Kaimanų salos (8), Kalėdų sala (6), Kambodža (5), Kamerūnas (6), Kanada (22), Kazachija (4), Kenija (6), Kinija (9), Kipras (2), Kiribatis (8), Kokosų (Kilingo) Salos (5), Kolumbija (10), Komorai (4), Kongo Demokratinė Respublika (5), Kosta Rika (15), Kroatija (3), Kuba (8), Kuko Salos (6), Kuveitas (2), Laosas (1), Latvija (3), Lenkija (5), Lesotas (2), Libanas (1), Liberija (3), Libija (1), Lietuva (1), Madagaskaras (10), Makedonija (1), Malaizija (6), Malavis (5), Malis (3), Marianos Šiaurinės Salos (6), Marokas (6), Martinika (9), Maršalo salos (8), Mauricijus (5), Mauritanija (5), Meksika (20), Mianmaras (4), Mikronezija (7), Monakas (1), Mongolija (2), Montseratas (5), Mozambikas (6), Namibija (9), Naujoji Kaledonija (9), Naujoji Zelandija (21), Nepalas (4), Nigerija (1), Nigeris (1), Nikaragva (7), Norfolkas (1), Norvegija (5), Nyderlandai (5), Nyderlandų Antilai (11), Omanas (4), Pakistanas (6), Palestina (2), Panama (14), Papua Naujoji Gvinėja (8), Paragvajus (3), Peru (16), Pietų Afrikos Respublika (15), Pietų Džordžijos ir Pietų Sandvičo Salos (3), Pietų Korėja (4), Pitkerno salos (3), Portugalija (6), Prancūzija (11), Prancūzijos Gviana (5), Prancūzijos Pietų Sritys (2), Prancūzijos Polinezija (7), Puerto Rikas (9), Pusiaujo Gvinėja (4), Reunjonas (1), Ruanda (1), Rumunija (3), Rusija (7), Rytų Timoras (3), Saliamono Salos (5), Salvadoras (8), Samoa (3), San Tomė ir Prinsipė (4), Saudo Arabija (1), Seišeliai (8), Sen Pjeras ir Mikelonas (1), Senegalas (7), Sent Kitsas ir Nevis (9), Sent Lusija (7), Sent Vinsentas ir Grenadinai (6), Serbija (1), Siera Leonė (3), Singapūras (2), Sirija (3), Slovakija (1), Slovėnija (1), Somalis (5), Sudanas (6), Suomija (3), Surinamas (5), Svazilandas (4), Tailandas (6), Taivanas (3), Tanzanija (9), Terksas ir Kaikosas (6), Tokelau (2), Tonga (4), Trinidadas ir Tobagas (11), Tunisas (2), Turkija (6), Turkmėnija (1), Tuvalu (1), Uganda (6), Ukraina (2), Urugvajus (3), Uzbekija (1), Vakarų Sachara (1), Vanuatu (1), Venesuela (9), Vengrija (3), Vietnamas (1), Vokietija (7), Zambija (6), Zimbabvė (6), Čadas (2), Čekija (1), Čilė (17), Šiaurės Korėja (1), Šri Lanka (6), Šv. Elenos sala (1), Švedija (7), Šveicarija (1), Žaliasis Kyšulys (3). 

Kai kurios būrio rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Išnykę (1), Grėsmingai nykstantys (2), Nykstantys (3), Pažeidžiami (10), Beveik nykstantys (7), Nekeliantys susirūpinimo (41).

Šeimos Redaguoti

Tradiciškai būryje išskiriamos 6 šeimos:

  1. Fregatiniai - Fregatidae Lacépède, 1799 [0-0]
  2. Pelikaniniai - Pelecanidae Rafinesque, 1815 [0-0]
  3. Padūkėliniai - Sulidae Reichenbach, 1849 [0-0]
  4. Kormoraniniai - Phalacrocoracidae Reichenbach, 1850 [0-0]
  5. Žalčiagalviniai - Anhingidae Reichenbach, 1849 [0-0]
  6. Fajetoniniai - Phaethontidae Brandt, 1840 [1-3]

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

Būrys
Irklakojiniai paukščiai
(Pelecaniformes)
  8 šeimos   11 genčių   78 rūšys
         
  Klasė
Paukščiai
(Aves)

  dar 27 būriai

Išnašos Redaguoti

  1. Global Biodiversity Information Facility: GBIF: Pelecaniformes informacija.
  2. ITIS Ciconiiformes (sinonimas 4)
  3. CBIF Ciconiiformes (sinonimas 4)