Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Kraginiai paukščiai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

Disambig.svg Kitos reikšmės – Podicipediformes (reikšmės).
120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Podicipediformes
Podiceps cristatus 2 (Lukasz Lukasik).jpg
Aechmophorus occidentalis closeup.jpg
Australasian grebe6535.jpg

Kraginiai paukščiai - Podicipediformes Fürbringer, 1888, paukščių (Aves) būrys.

Išvaizda Redaguoti

Nedideli ir vidutinio dydžio paukščiai, kurių kūnas laivelio formos, snapas tiesus ir smailus. Patinai didesni už pateles. Turi gana ilgą kaklą bei trumpas kojas, kurių kiekvienas pirštas su plaukiojamąja skiaute ir jos pasuktos atgal, pastaibis smarkiai suplotas iš šonų. Didžiųjų plasnojamųjų plunksnų turi 12, pirmoji iš jų rudimentinė. Vairuojamosios plunksnos išsivysčiusios silpnai. Ant galvos iš pailgėjusių plunksnų dažnai susidaro kuodukai bei apykaklės. Plunksnos tankios, bet gana trumpos. Patinai ir patelės panašios spalvos.

Biologija Redaguoti

Dieniniai paukščiai. Gana gerai plaukioja ir nardo. Skrydis greitas ir tiesus, bet sausumoje labai nevikrūs. Skrenda greitai, polėkis tiesus, įsibėja vandenyje, pakyla sunkiai. Migruojantys paukščiai.

Monogamai. Vandenyje krauna lizdą, kuris neretai plūduriuoja. Dėtyje 3-8 vienspalviai balti kiaušiniai. Peri 20-26 dienas abu porelės nariai. Jaunikliai išsiritę būna apaugę pūkais. Pirmomis dienomis keliauja tėvams ant nugaros, o po kelių dienų jau patys sugeba plaukioti ir nardyti. Skraidyti pradeda būdami 4-5 savaičių amžiaus. Suaugėliai šeriasi rudenį bei pavasarį.

Mityba Redaguoti

Maitinasi gėlame vandenyje, išskyrus kai kurias rūšis, kurios apsilanko ir jūroje migracijos metu arba žiemą. Minta įvariais vandens gyvūnais, kuriuos pagauna nardydami. Dažniausiai tai smulki žuvis, vėžiagyviai, vabzdžiai. Panerti gali iki 20–25 m.

Paplitimas Redaguoti

Kraginiai paukščiai paplitę visame Žemės rutulyje. Kai kurios rūšys veisiasi kolonijomis. Lietuvoje gyvena 5 rūšys.

[ k ] Šalys kuriose yra aptinkama būrio rūšys (skliaustuose nurodytas šio būrio šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (1), Airija (6), Angilija (1), Angola (1), Antigva ir Barbuda (1), Argentina (9), Aruba (1), Australija (5), Austrija (4), Azerbaidžanas (2), Bahamai (3), Belgija (2), Belizas (5), Bermudai (1), Bolivija (8), Bosnija ir Hercegovina (2), Botsvana (2), Brazilija (13), Britų Mergelių salos (2), Bulgarija (2), Centrinės Afrikos Respublika (1), Danija (5), Dominika (1), Dominikos Respublika (2), Dramblio Kaulo Krantas (1), Egiptas (3), Ekvadoras (8), Estija (5), Etiopija (2), Farerai (1), Filipinai (2), Folklando (Malvinų) Salos (2), Gabonas (1), Gajana (5), Gambija (1), Graikija (3), Grenada (1), Grenlandija (2), Gvadelupa (1), Gvatemala (9), Haitis (2), Hondūras (7), Honkongas (2), Indija (4), Indonezija (2), Irakas (1), Iranas (2), Islandija (3), Ispanija (6), Italija (3), Izraelis (5), JAV Mergelių salos (2), Jamaika (2), Japonija (5), Jungtiniai Arabų Emyratai (3), Jungtinė Karalystė (7), Jungtinės Amerikos Valstijos (13), Kaimanų salos (1), Kamerūnas (1), Kanada (9), Kazachija (5), Kenija (3), Kinija (5), Kipras (1), Kolumbija (8), Kongo Demokratinė Respublika (1), Kosta Rika (8), Kuba (4), Laosas (1), Latvija (4), Lenkija (5), Lesotas (1), Lietuva (3), Liuksemburgas (1), Madagaskaras (3), Malavis (1), Marokas (3), Meksika (15), Mianmaras (1), Monakas (2), Montseratas (1), Namibija (3), Naujoji Kaledonija (1), Naujoji Zelandija (3), Nepalas (3), Nikaragva (6), Norvegija (6), Nyderlandai (5), Nyderlandų Antilai (2), Omanas (1), Pakistanas (1), Palestina (2), Panama (6), Papua Naujoji Gvinėja (2), Paragvajus (7), Peru (13), Pietų Afrikos Respublika (3), Pietų Korėja (5), Portugalija (3), Prancūzija (6), Prancūzijos Gviana (4), Puerto Rikas (2), Rumunija (4), Rusija (5), Rytų Timoras (2), Saliamono Salos (1), Salvadoras (7), Senegalas (1), Sent Lusija (1), Serbija (1), Singapūras (1), Slovakija (1), Slovėnija (3), Somalis (1), Suomija (5), Surinamas (4), Svazilandas (3), Tailandas (1), Taivanas (3), Tanzanija (3), Terksas ir Kaikosas (2), Trinidadas ir Tobagas (3), Tunisas (3), Turkija (5), Uganda (2), Ukraina (1), Urugvajus (4), Vanuatu (1), Venesuela (7), Vengrija (5), Vietnamas (1), Vokietija (5), Zambija (1), Zimbabvė (3), Čekija (2), Čilė (4), Šiaurės Korėja (2), Šri Lanka (1), Švedija (5), Šveicarija (4). 

Kai kurios būrio rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Išnykę (3), Grėsmingai nykstantys (2), Nykstantys (2), Pažeidžiami (2), Beveik nykstantys (1), Nekeliantys susirūpinimo (25).

Šeimos Redaguoti

Būryje yra viena:

  1. šeima Kraginiai - Podicipedidae Bonaparte, 1831 [6-15], kurioje 22 rūšys, priklausančios 6-ioms gentims.
    1. Šiaurės Amerikos kragai - Aechmophorus Coues, 1862
    2. Tikrieji kragai - Podiceps Latham, 1787
    3. Margasnapiai kragai - Podilymbus Lesson, 1831
    4. Pietiniai kragai - Poliocephalus Selby, 1840
    5. Pietų Amerikos kragai - Rollandia Bonaparte, 1856
    6. Mažieji kragai - Tachybaptus Reichenbach, 1853
  2. šeima Mašalinukiniai - Polioptilidae Baird, 1858 [0-0]

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

Būrys
Kraginiai paukščiai
(Podicipediformes)
  1 Šeima
Kraginiai
(Podicipedidae)
  6 gentys   30 rūšių
         
  Klasė
Paukščiai
(Aves)

  dar 27 būriai

Išnašos Redaguoti

  1. ITIS Ciconiiformes (sinonimas 6)
  2. CBIF Ciconiiformes (sinonimas 6)