Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Naminis žvirblis

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas6 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Passer domesticus
House sparrowII.jpg
House Sparrow (Passer domesticus)- Female in Kolkata I IMG 3787.jpg
Gorrión.passer.domesticus.chick.jpg
Naminis žvirblis
Naminis žvirblis, patinas,
Naminis žvirblis, patelė,
Naminis žvirblis, jauniklis
Apsaugos būklė

Naminis žvirblis - Passer domesticus (Linnaeus, 1758), žvirblinių (Passeridae) šeimos paukštis.

Išvaizda Redaguoti

Patiną nesunku pažinti iš pilko viršugalvio ir juodos gerklės, o patelę iš vienosdesnės pilkšvai rusvos spalvos.

Patino kakta, galvos viršus ir pakaušis pilki, galvos šonai rudi. Skruostai balsvi. Nugara ruda, išmarginta juodomis išilginėmis dėmėmis. Sparne balsva juostelė. Pilvinė pusė balsva, gerklė ir pagurklis juodi. Pavasarį ir vasarą snapas juodas, rudenį ir žiemą pilkas. Kojos juodos. Rainelė tamsiai ruda.

Patelė blankesnių spalvų. Galvos viršus ir antuodegis rusvi. Galvos šonuose rusvos juostelės. Skruostai ir kaklo šonai rusvai pilki. Nugara rusva, tamsiai dėmėta. Pilvinė pusė šviesi, rausvai pilkos spalvos.

Jaunikliai panašūs į patelę, bet rusvesni. Nugarinė pusė ne tokia dėmėta. Jaunikliai išsirita pliki. Žiotys rausvai geltonos.

Biologija Redaguoti

Laikosi žmogaus kaimynystėje, dažnai apsigyvena gyvenamuosiuose bei ūkiniuose pastatuose. Noriai gyvena dideliuose miestuose. Užima kitiems paukščiams iškeltus inkilus. Aktyvus dieną, gerai skraido. Rudenį, žiemą ir ankstyvą pavasarį laikosi pulkais.

Balsas Redaguoti

Palesę mėgsta čyrendami ilsėtis dideliame krūmė arba medyje. Dažniausiai girdėti čyp-čirp. Poruodamiesi skeidžia monotonišką giesmę čilp čilp.

Lizdas Redaguoti

Lizdus suka gyvenamųjų ir ūkinių pastatų pastogėse, palėpėse, plyšiuose, taip pat inkiluose arba įsikuria langinių bei šelmeninių kregždžių nameliuose. Paprastai lizdą suka iš gana įvairios medžiagos. Gūžtą iškloja gyvulių plaukais ir naminių paukščių plunksnomis. Gūžta 5–8 cm skersmens ir 4–6 cm gylio.

Deda 4-7 balkšvus, pilkšvus, rausvai ar gelsvai taškuotus ovalius arba smailiais galais kiaušinius. Kiaušiniai 22,3x15,7 mm dydžio, masė 2,8-3,0 g.

Peri abu porelės nariai pakaitomis 13-14 dienų. Po tiek pat laiko jaunikliai palieka lizdus. Išskridusius iš lizdo jauniklius 7-10 dienų dar maitina tėvai, po to ruošiasi pradėti antrą vadą. Per metus išveda 2-3 vadas.

Gaudo lėtai skraidančius vabzdžius, ypač daug sunakina karklavabalių. Iš pradžių jaunikliai maitinasi smulkiais vabzdžiais, o vėliau augaliniu maistu, daugiausia pieninės brandos grūdais.

Paplitimas Redaguoti

Eurazijoje Paplitęs nuo Atlanto pakrantės iki Ochotsko jūros. Šiaurėje arealas siekia Kolos pusiasalį, Lenos vidurupį, pietuose tęsiasi iki šiaurryčių Kinijos, Aralo jūros šiaurinės pakrantės, Viduržemio jūros pakrantės. Gyvena Šiaurės Afrikoje, Britų, Viduržemio jūros salose.

Lietuvoje paplitęs visoje teritorijoje.

Išnašos Redaguoti

Porūšiai Redaguoti

  1.  ? Passer domesticus domesticus Linnaeus, 1758

Literatūra Redaguoti

  • Passer domesticus. BirdLife International (2011) The BirdLife checklist of the birds of the world, with conservation status and taxonomic sources. Version 4. Additional information on this species.
  • 2011 IUCN Red List. The IUCN Red List of Threatened Species.
  • Turbott, E. G. (1990) Checklist of the birds of New Zealand. Third edition. Wellington: Ornithological Society of New Zealand.

Nuorodos Redaguoti

Sistematika Redaguoti

  Dar 98 šeimos   dar 26 rūšys
       
  Būrys
Žvirbliniai paukščiai
(Passeriformes)
    Gentis
Tikrieji žvirbliai
(Passer)

  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Žvirbliniai
(Passeridae)
    Rūšis
Naminis žvirblis
(Passer domesticus)

Citavimo klaida puslapyje egzistuoja žyma <ref>, tačiau žymos <references/> nėra rasta