FANDOM

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Strigidae
Eastern Screech Owl.jpg
Aegolius-funereus-001.jpg
Asio otus uszatka1.JPG

Pelėdiniai - Strigidae Vigors, 1825, pelėdinių paukščių (Strigiformes) šeima.

Išvaizda Redaguoti

Šių paukščių galva gana didelė, veidinis diskas apvalus, snapas trumpas, stiprus, bedantis, dažnai beveik visiškai dengiamas plunksnų. Akys didelės, nukreiptos į priekį, sparnai dažniausiai ilgi, platūs. Uodega trumpa, maža, kojos vidutinio ilgio arba ilgos, nagai dideli, ilgi, stipriai lenkti, labai aštrūs. Vidurinis (III) pirštas ilgesnis už vidinį (II). Jaunikliai pūkinį apdarą pakeičia mišriu pūkų-plunksnų apdaru, o vėliau išauga plunksnos.

Biologija Redaguoti

Didelė dalis yra naktiniai plėšrūnai dėl savo mikštų plunksnų skrendantys labai tyliai, pasižymintis geru regėjimu ir klausa. Akys jautrios dienos šviesai, dėl to kai kurios rūšys dienos metu akis užmerkia iki pusės ir daugiau. Pelėdos yra labai judrios, tačiau žeme vaikšto nevikriai. Skrenda palyginti lėtai ir tik tolimesnių skrydžių metu pakyla į didesnį aukštį.

Deda apvalius, beveik rutulio formos kiaušinius.

Mityba Redaguoti

Paplitimas Redaguoti

Tikrosios pelėdos plačiai paplitusios visose zonose, daugiausia gyvena miškuose, tačiau taip pat ir stepėse, dykumose ir netoli žmonių gyvenviečių.

Šeimoje apie 189 rūšys.

Šalys kuriose yra aptinkama šeimos rūšys (skliaustuose nurodytas šios šeimos šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (5), Airija (2), Albanija (1), Alžyras (6), Angola (10), Antarktida (1), Antigva ir Barbuda (1), Argentina (22), Aruba (1), Australija (8), Austrija (10), Bahamai (1), Baltarusija (2), Bangladešas (6), Belgija (3), Belizas (10), Beninas (3), Bermudai (3), Bisau Gvinėja (1), Bolivija (21), Bosnija ir Hercegovina (2), Botsvana (10), Brazilija (21), Britų Mergelių salos (1), Bulgarija (2), Burundis (1), Butanas (4), Centrinės Afrikos Respublika (1), Danija (9), Dominikos Respublika (3), Dramblio Kaulo Krantas (9), Egiptas (7), Ekvadoras (25), Eritrėja (3), Estija (10), Etiopija (12), Filipinai (19), Folklando (Malvinų) Salos (1), Gabonas (5), Gajana (13), Gambija (4), Gana (6), Graikija (7), Grenlandija (1), Gruzija (2), Gvadelupa (1), Gvatemala (19), Gvinėja (7), Haitis (2), Hondūras (12), Honkongas (2), Indija (28), Indonezija (27), Irakas (3), Iranas (9), Islandija (1), Ispanija (10), Italija (6), Izraelis (8), Jamaika (1), Japonija (12), Jemenas (2), Jordanija (1), Jungtiniai Arabų Emyratai (3), Jungtinė Karalystė (8), Jungtinės Amerikos Valstijos (32), Juodkalnija (3), Kaimanų salos (1), Kalėdų sala (2), Kambodža (4), Kamerūnas (12), Kanada (18), Kazachija (5), Kenija (12), Kinija (22), Kipras (4), Kirgizija (1), Kolumbija (17), Komorai (1), Kongo Demokratinė Respublika (19), Kosta Rika (17), Kroatija (3), Kuba (4), Kuveitas (3), Laosas (10), Lenkija (12), Lesotas (3), Liberija (8), Lietuva (2), Madagaskaras (7), Malaizija (12), Malavis (8), Malis (1), Marianos Šiaurinės Salos (1), Marokas (8), Mauritanija (1), Meksika (32), Mianmaras (14), Mikronezija (1), Monakas (1), Mongolija (3), Mozambikas (6), Namibija (10), Naujoji Zelandija (3), Nepalas (15), Nigerija (5), Nigeris (3), Nikaragva (7), Norvegija (10), Nyderlandai (6), Omanas (1), Pakistanas (12), Palestina (9), Panama (14), Papua Naujoji Gvinėja (8), Paragvajus (15), Peru (26), Pietų Afrikos Respublika (14), Pietų Korėja (9), Pitkerno salos (2), Portugalija (3), Prancūzija (9), Prancūzijos Gviana (2), Puerto Rikas (2), Pusiaujo Gvinėja (1), Rumunija (6), Rusija (15), Saliamono Salos (2), Salvadoras (11), San Tomė ir Prinsipė (1), Saudo Arabija (1), Seišeliai (1), Senegalas (5), Serbija (5), Siera Leonė (4), Singapūras (3), Sirija (6), Slovakija (2), Somalis (7), Sudanas (8), Suomija (9), Surinamas (9), Svazilandas (7), Tailandas (16), Taivanas (12), Tanzanija (9), Terksas ir Kaikosas (1), Trinidadas ir Tobagas (3), Tunisas (5), Turkija (6), Turkmėnija (1), Uganda (11), Ukraina (3), Urugvajus (6), Uzbekija (3), Venesuela (18), Vengrija (9), Vietnamas (11), Vokietija (20), Zambija (9), Zimbabvė (12), Čadas (3), Čekija (5), Čilė (8), Šiaurės Korėja (6), Šri Lanka (10), Švedija (11), Šveicarija (8). 

Kai kurios šeimos rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Išnykę (4), Grėsmingai nykstantys (6), Nykstantys (7), Pažeidžiami (14), Beveik nykstantys (24), Nekeliantys susirūpinimo (128), Trūksta duomenų (3).

Gentys Redaguoti

  1.  ? Scotopelia Bonaparte, 1850
  2.  ? Sceloglaux Kaup, 1848
  3.  ? Mascarenotus Mourier-Chauviré, Bour, Moutou, Ribes, 1994
  4.  ? Ketupa Lesson, 1830
  5.  ? Heteroglaux Hume, 1873

Literatūra Redaguoti

  • John A. Burton (Hrsg): Eulen der Welt - Entwicklung - Körperbau - Lebensweise. Neumann-Neudamm Verlag, Melsungen 1986, ISBN 3-7888-0495-5.
  • Wolfgang Epple: Eulen - Die geheimnisvollen Vögel der Nacht. Gräfe und Unzer Verlag, München 1994, ISBN 3-7742-1790-4.
  • Theodor Mebs / Wolfgang Scherzinger: Die Eulen Europas - Biologie, Kennzeichen, Bestände. Kosmos Verlag, Stuttgart 2000, ISBN 3-440-07069-7.
  • Jürgen Nicolai: Greifvögel und Eulen. Gräfe und Unzer Verlag, München 1987, ISBN 3-7742-3805-7, (Kompaß Naturführer).
  • Feduccia, J. Alan (1970): Some birds of prey from the Upper Pliocene of Kansas. Auk 87(4): 795-797. PDF fulltext
  • Olson, Storrs L. 1985: The fossil record of birds. In: Farner, D.S.; King, J.R. & Parkes, Kenneth C. (eds.): Avian Biology 8: 79-238. Academic Press, New York.
  • Sánchez Marco, Antonio (2004): Avian zoogeographical patterns during the Quaternary in the Mediterranean region and paleoclimatic interpretation. Ardeola 51(1): 91-132. PDF fulltext

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

  dar 1 šeima  
   
  Būrys
Pelėdiniai paukščiai
(Strigiformes)
   
        189 rūšys
  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Pelėdiniai
(Strigidae)
  25 gentys  
         
  dar 27 būriai  

Išnašos Redaguoti