Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Pelėdiniai paukščiai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

Disambig.svg Kitos reikšmės – Strigiformes (reikšmės).
120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Strigiformes
Bubo bubo Výr velký ZOO Děčín.jpg
Pulsatrix perspicillata -Woodland Park Zoo-8a (1).jpg
Tyto alba close up.jpg

Pelėdiniai paukščiai - Strigiformes Wagler, 1830, paukščių (Aves) būrys.

Išvaizda Redaguoti

Tai vidutinio dydžio naktiniai plėšrieji paukščiai, turintys kompaktišką kūną, didelę galvą, dideles į priekį nukreiptas akis ir stiprias kojas su aštriais nagais grobiui pačiupti ir laikyti. Apdaras ištisus metus vienodas. Būdingas lytinis dimorfizmas (patelės didesnės už patinus). Pelėdos skraido labai tyliai, nes turi purias, minkštas plunksnas. Kartais ant galvos būna 2 kuokštai plunksnų – auselės. Galvą liemens atžvilgiu pasuka 270º kampu. Snapas trumpas, kablio formos. Kojų nagai dideli, aštrūs ir riesti. Išorinis pirštas, skirtingai nuo vanagų, atsilenkęs atgal. Daugumos rūšių pastaibis ir net pirštai plunksnėti. Turi labai jautrią klausą.

Naktiniai gyvūnai, aktyvūs naktį ir sutemose. Dauguma pelėdinių gyvena sėsliai, kartais klajoja ar net keliauja. Mėgstamiausi biotopai – miškai, rečiau atviri plotai. Monogamai. Lizdą įsirengia uoksuose, ant medžių šakų, palėpėse ar net ant žemės.

Deda 3-5 kiaušinius. Patelė peri 25-35 dienas. Jaunikliai paukščiukiniai, lizde išbūna 3-6 savaites. Suaugę šeriasi vieną kartą.

Biologija Redaguoti

Mityba Redaguoti

Minta peliniais graužikais, o taip pat vabzdžiais, rečiau paukščiais, kelios rūšys specializuojasi medžioti žuvis. Grobį ryja nesusmulkintą. Nesuvirškintos liekanos pašalinamos pro žiotis kaip išvamos.

Paplitimas Redaguoti

Paplitę visame pasaulyje, išskyrus Antarktidą, didžiąją Grenlandijos dalį ir kai kurias nuo žemynų nutolusias salas.

Pasaulyje apie 225 rūšys.

Šalys kuriose yra aptinkama būrio rūšys (skliaustuose nurodytas šio būrio šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (5), Airija (3), Albanija (1), Alžyras (7), Amerikos Samoa (1), Angola (12), Antarktida (1), Antigva ir Barbuda (1), Argentina (23), Aruba (1), Australija (15), Austrija (11), Bahamai (2), Baltarusija (2), Bangladešas (7), Belgija (4), Belizas (11), Beninas (4), Bermudai (4), Bisau Gvinėja (1), Bolivija (22), Bosnija ir Hercegovina (2), Botsvana (11), Brazilija (22), Britų Mergelių salos (1), Bulgarija (2), Burundis (1), Butanas (4), Centrinės Afrikos Respublika (1), Danija (10), Dominika (1), Dominikos Respublika (5), Dramblio Kaulo Krantas (10), Egiptas (8), Ekvadoras (26), Eritrėja (3), Estija (11), Etiopija (13), Fidžis (1), Filipinai (21), Folklando (Malvinų) Salos (1), Gabonas (6), Gajana (14), Gambija (5), Gana (7), Graikija (8), Grenada (2), Grenlandija (1), Gruzija (2), Gvadelupa (2), Gvatemala (20), Gvinėja (8), Haitis (4), Hondūras (13), Honkongas (2), Indija (31), Indonezija (35), Irakas (4), Iranas (10), Islandija (1), Ispanija (11), Italija (7), Izraelis (9), Jamaika (2), Japonija (12), Jemenas (2), Jordanija (1), Jungtiniai Arabų Emyratai (3), Jungtinė Karalystė (9), Jungtinės Amerikos Valstijos (33), Juodkalnija (3), Kaimanų salos (2), Kalėdų sala (2), Kambodža (5), Kamerūnas (13), Kanada (19), Kazachija (5), Kenija (14), Kinija (24), Kipras (5), Kirgizija (1), Kolumbija (18), Komorai (1), Kongo Demokratinė Respublika (22), Kosta Rika (18), Kroatija (3), Kuba (5), Kuveitas (4), Laosas (11), Lenkija (13), Lesotas (5), Liberija (9), Lietuva (2), Madagaskaras (9), Malaizija (13), Malavis (9), Malis (2), Marianos Šiaurinės Salos (1), Marokas (9), Mauritanija (1), Meksika (33), Mianmaras (15), Mikronezija (1), Monakas (1), Mongolija (3), Mozambikas (8), Namibija (11), Naujoji Kaledonija (1), Naujoji Zelandija (4), Nepalas (17), Nigerija (6), Nigeris (3), Nikaragva (8), Norvegija (11), Nyderlandai (7), Nyderlandų Antilai (1), Omanas (1), Pakistanas (12), Palestina (10), Panama (15), Papua Naujoji Gvinėja (14), Paragvajus (16), Peru (27), Pietų Afrikos Respublika (16), Pietų Korėja (9), Pitkerno salos (2), Portugalija (4), Prancūzija (10), Prancūzijos Gviana (2), Puerto Rikas (3), Pusiaujo Gvinėja (1), Rumunija (6), Rusija (16), Rytų Timoras (1), Saliamono Salos (3), Salvadoras (12), Samoa (1), San Tomė ir Prinsipė (1), Saudo Arabija (2), Seišeliai (2), Senegalas (6), Sent Lusija (1), Sent Vinsentas ir Grenadinai (1), Serbija (6), Siera Leonė (4), Singapūras (4), Sirija (7), Slovakija (2), Somalis (7), Sudanas (9), Suomija (9), Surinamas (10), Svazilandas (9), Tailandas (19), Taivanas (14), Tanzanija (11), Terksas ir Kaikosas (2), Tonga (1), Trinidadas ir Tobagas (4), Tunisas (6), Turkija (7), Turkmėnija (1), Uganda (12), Ukraina (3), Urugvajus (7), Uzbekija (3), Vanuatu (1), Venesuela (19), Vengrija (10), Vietnamas (13), Vokietija (21), Zambija (11), Zimbabvė (14), Čadas (3), Čekija (5), Čilė (9), Šiaurės Korėja (6), Šri Lanka (12), Švedija (12), Šveicarija (9), Žaliasis Kyšulys (1). 

Kai kurios būrio rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Išnykę (4), Grėsmingai nykstantys (6), Nykstantys (9), Pažeidžiami (18), Beveik nykstantys (24), Nekeliantys susirūpinimo (136), Trūksta duomenų (4).

Šeimos Redaguoti

  1. Pelėdiniai - Strigidae Vigors, 1825 [0-0]
  2. Liepsnotosios pelėdos - Tytonidae Ridgway, 1914 [0-0]

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

Būrys
Pelėdiniai paukščiai
(Strigiformes)
  7 šeimos   51 gentis   319 rūšių
         
  Klasė
Paukščiai
(Aves)

  dar 27 būriai

Išnašos Redaguoti

  1. Global Biodiversity Information Facility: GBIF: Strigiformes informacija.
  2. ITIS Caprimulgiformes (sinonimas)
  3. CBIF Caprimulgiformes (sinonimas)
  4. ITIS Steatornithes
  5. CBIF Steatornithes
  6. ITIS Caprimulgi
  7. CBIF Caprimulgi