Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Ragasnapiniai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Bucerotidae
Indian Grey Hornbill I2 IMG 9029.jpg
Gelbschnabeltokko.jpg
Polillo Tariktik-Hornvogel 2007-05-25 086.jpg

Ragasnapiniai - Bucerotidae Rafinesque, 1815, žalvarninių paukščių (Coraciiformes) šeima.

Išvaizda Redaguoti

Taip pavadinti dėl savo didelio snapo, kuris užlenktas į apačią ir turi savotiškas ragines išaugas (pvz., tokai tokių raginių išaugų neturi). Tačiau toks snapas yra lengvas, nes jame yra daug didelių oro ertmių. Snapo kraštai dantyti. Galva nedidelė, kaklas ir uodega ilgi, sparnai trumpi, suapvalinti. Nuskrenda netoli, tačiau skrydžio metu paukštis savo sparnais kelia didelį triukšmą. Apatinėje kūno dalyje plunksnos banguotai prigludusios. Gerklė ir aplink akis yra pliki ploteliai, akies viršutinis vokas su storomis šeriuotomis blakstienomis.

Visi ragasnapiai savo išvaizda ir gyvenimo būdu labai panašūs vieni į kitus. Tai gana dideli paukščiai. Būdingas pirštų suaugimas: 2 ir 3 pirštai suaugę per pusę pagrindinio piršto ilgio, 3 ir 4 pirštai – prie 2 ir 3 (ragavarnių pirštai nesuaugę). Patinai šeriasi per lietaus sezoną. Patelės uodegos ir sparnų plunksnas keičia perėjimo metu ir toks šerimasis trunka ilgai

Biologija Redaguoti

Gyvena tankiuose aukštuose miškuose. Didesnę savo gyvenimo dalį praleidžia medžiuose, išskyrus ragavarnius, kurie apsigyvena krūmais apaugusiose atviresnėse vietose. Laikosi poromis, kartais sudaro laikinus būrius. Lizdą įsirengia drevėje. Perėjimo metu, kai patelė tupi ant kiaušinių, patinas drevės angą užmūryja moliu, kuris sustingsta ir patelė iš tokio lizdo negali išlįsti. Per likusią nedidelę angelę patinas įkiša savo snapą, numeta patelei ir išsiritusiems jaunikliams maisto. Perėdama patelė numeta beveik visas savo plunksnas, todėl išimta iš lizdo negali skraidyti.

Kiaušiniai balti, vienspalviai arba su neryškiomis dėmelėmis. Stambiosios ragasnapių rūšys deda 1-3 kiaušinius, mažesnės – iki 5. Peri 1-1,5 mėnesio. Jaunikliai išsirita akli ir pliki, lizde dar išbūna nuo 1 iki 3-4 mėnesių. Per metus būna 2 vados.

Mityba Redaguoti

Ragasnapiai yra įvairiaėdžiai. Lesa vabzdžius, smulkius stuburinius, uogas, vaisius, kai kurių augalų šaknis, grūdus. Smulkiosios rūšys (pvz., tokai) lesa išimtinai vabzdžius, stambiosios – daugiausia vaisius.

Paplitimas Redaguoti

Paplitę nuo Sacharos iki pietų Afrikos ir tropikinėje Azijoje iki Filipinų. Šeimoje yra 57 rūšys.

Šalys kuriose yra aptinkama šeimos rūšys (skliaustuose nurodytas šios šeimos šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Angola (12), Austrija (1), Bangladešas (1), Beninas (2), Botsvana (8), Burkina Fasas (1), Centrinės Afrikos Respublika (6), Dramblio Kaulo Krantas (11), Eritrėja (3), Etiopija (8), Filipinai (9), Gabonas (8), Gambija (3), Gana (9), Gvinėja (9), Indija (10), Indonezija (14), Jungtinės Amerikos Valstijos (13), Kambodža (2), Kamerūnas (10), Kenija (10), Kongas (2), Kongo Demokratinė Respublika (13), Laosas (5), Liberija (9), Malaizija (13), Malavis (6), Malis (2), Mianmaras (5), Mozambikas (5), Namibija (6), Nepalas (4), Nigerija (7), Nigeris (3), Pakistanas (1), Papua Naujoji Gvinėja (1), Pietų Afrikos Respublika (7), Pusiaujo Gvinėja (5), Saliamono Salos (1), Senegalas (3), Siera Leonė (7), Singapūras (3), Somalis (4), Sudanas (7), Svazilandas (6), Tailandas (12), Tanzanija (7), Uganda (13), Vietnamas (4), Vokietija (11), Zambija (7), Zimbabvė (8), Čadas (2), Šri Lanka (2), Švedija (1). 

Kai kurios šeimos rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Grėsmingai nykstantys (2), Nykstantys (2), Pažeidžiami (2), Beveik nykstantys (12), Nekeliantys susirūpinimo (30).

Gentys Redaguoti

  1. Azijiniai ragasnapiai - Aceros Hodgson, 1844
  2. Trumpakuodžiai ragasnapiai - Anorrhinus Reichenbach, 1849
  3. Juodieji ragasnapiai - Anthracoceros Reichenbach, 1849
  4. Ilgakuodžiai ragasnapiai, baltakuodžiai ragasnapiai - Berenicornis Bonaparte, 1850
  5. Didieji ragasnapiai - Buceros Linnaeus, 1758
  6. Dirviniai ragasnapiai - Bucorvus Lesson, 1830, paprastai yra išskiriami į atskirą Dirviniai ragasnapiai - Bucorvidae Bonaparte, 1854 [0-0] šeimą.
  7. Ragiai - Bycanistes Cabanis, Heine, 1860
  8. Afrikiniai ragasnapiai - Ceratogymna Bonaparte, 1854
  9. Azijiniai pilkieji ragasnapiai - Ocyceros Hume, 1873
  10. Penelopidai - Penelopides Reichenbach, 1849
  11. Tikrieji ragasnapiai - Rhinoplax Gloger, 1841
  12. Riticerai - Rhyticeros Reichenbach, 1849, kartais priskiriami Azijiniai ragasnapiai - Aceros Hodgson, 1844 genčiai.
  13. Tokai - Tockus Lesson, 1830
  14. Baltakuodžiai ragasnapiai - Tropicranus W. L. Sclater, 1922

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

  dar 1 šeima  
   
  Būrys
Ragasnapiniai paukščiai
(Bucerotiformes)
   
        52 rūšys
  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Ragasnapiniai
(Bucerotidae)
  13 genčių  
         
  dar 27 būriai  

Išnašos Redaguoti