Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Varniniai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Corvidae
Sroka Pica Pica II.jpg
Corvus corax along road.JPG
Rufous Treepie (Dendrocitta vagabunda) in Kawal, AP W IMG 1969.jpg

Varniniai - Corvidae Vigors, 1825, žvirblinių paukščių (Passeriformes) šeima.

Išvaizda Redaguoti

Tai stambiausi iš visų žvirblinių būrio paukščių, turintys gana įvairią išvaizdą. Galva didelė, snapas stambus, iš šonų kiek suplotas. Šnervės pridengtos į šerelius panašiomis plunksnomis (išskyrus kovų). Kojos stiprios, sparnai trumpi ir platūs. Plunksnos juodos, pilkos, rudos, baltai juodos ar net mėlynos, dažnai metalo blizgesio.

Biologija Redaguoti

Gyvena įvairiame landšafte, dauguma rūšių laikosi miškuose, dažnai dideliais būriais. Vienos rūšys sėslios, klajokliai, kitos traukiančios.

Lizdas Redaguoti

Lizdą krauna medžiuose, krūmuose, įvairiuose statiniuose, uoksuose. Deda 2-7 dėmėtus kiaušinius. Peri patinas ir patelė 16-22 dienas. Jaunikliai lizde išbūna 3-5 savaites.

Mityba Redaguoti

Minta įvairiu maistu.

Paplitimas Redaguoti

Paplitę beveik visame Žemės rutulyje.

Šalys kuriose yra aptinkama šeimos rūšys (skliaustuose nurodytas šios šeimos šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (10), Airija (8), Albanija (4), Alžyras (5), Angola (2), Argentina (4), Australija (11), Austrija (11), Azerbaidžanas (1), Bachreinas (1), Bahamai (1), Baltarusija (5), Bangladešas (4), Belgija (10), Belizas (4), Beninas (2), Bermudai (2), Bisau Gvinėja (1), Bolivija (7), Bosnija ir Hercegovina (2), Botsvana (2), Brazilija (10), Bulgarija (8), Burundis (1), Butanas (10), Danija (11), Dominikos Respublika (2), Dramblio Kaulo Krantas (2), Egiptas (10), Ekvadoras (6), Eritrėja (2), Estija (10), Etiopija (8), Farerai (4), Filipinai (2), Gabonas (1), Gajana (1), Gambija (2), Gana (3), Gibraltaras (1), Graikija (10), Grenlandija (6), Gruzija (2), Guamas (1), Gvatemala (14), Gvinėja (1), Haitis (2), Hondūras (10), Honkongas (6), Indija (29), Indonezija (17), Irakas (3), Iranas (12), Islandija (2), Ispanija (10), Italija (12), Izraelis (11), JAV mažosios salos (1), Jamaika (1), Japonija (13), Jemenas (2), Jordanija (5), Jungtiniai Arabų Emyratai (2), Jungtinė Karalystė (12), Jungtinės Amerikos Valstijos (46), Juodkalnija (2), Kambodža (5), Kamerūnas (1), Kanada (27), Kazachija (9), Kenija (7), Kinija (29), Kipras (5), Kirgizija (4), Kolumbija (7), Kongo Demokratinė Respublika (2), Kosta Rika (7), Kroatija (5), Kuba (4), Laosas (7), Latvija (8), Lenkija (10), Lesotas (3), Liberija (1), Lichtenšteinas (3), Lietuva (8), Liuksemburgas (5), Madagaskaras (1), Malaizija (9), Malavis (2), Malis (2), Malta (1), Marianos Šiaurinės Salos (1), Marokas (7), Meksika (30), Mianmaras (13), Mikronezija (1), Moldavija (1), Monakas (4), Mongolija (13), Mozambikas (2), Namibija (2), Naujoji Kaledonija (1), Naujoji Zelandija (1), Nepalas (13), Nigerija (3), Nikaragva (5), Norvegija (13), Nyderlandai (11), Omanas (3), Pakistanas (13), Palestina (10), Panama (4), Papua Naujoji Gvinėja (4), Paragvajus (4), Peru (6), Pietų Afrikos Respublika (4), Pietų Korėja (10), Portugalija (6), Prancūzija (11), Prancūzijos Gviana (1), Puerto Rikas (1), Pusiaujo Gvinėja (1), Rumunija (9), Rusija (16), Rytų Timoras (1), Saliamono Salos (2), Salvadoras (6), Saudo Arabija (4), Seišeliai (1), Senegalas (3), Serbija (9), Siera Leonė (2), Singapūras (2), Sirija (2), Slovakija (7), Slovėnija (5), Somalis (2), Sudanas (8), Suomija (9), Surinamas (1), Svazilandas (3), Tadžikija (2), Tailandas (17), Taivanas (9), Tanzanija (6), Terksas ir Kaikosas (1), Trinidadas ir Tobagas (1), Tunisas (4), Turkija (10), Turkmėnija (2), Uganda (4), Ukraina (7), Urugvajus (1), Uzbekija (5), Venesuela (7), Vengrija (9), Vietnamas (13), Vokietija (16), Zambija (3), Zimbabvė (3), Čadas (3), Čekija (9), Čilė (1), Šiaurės Korėja (6), Šri Lanka (4), Švedija (14), Šveicarija (11), Žaliasis Kyšulys (1). 

Kai kurios šeimos rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Išnykę laisvėje (1), Grėsmingai nykstantys (2), Nykstantys (2), Pažeidžiami (8), Beveik nykstantys (12), Nekeliantys susirūpinimo (92).

Gentys Redaguoti

Šeimoje žinoma apie 120 rūšių ir 23 gentys:

  1. Juodakuodės šarkos - Platysmurus Reichenbach, 1850
  2. Blyškiosios zylės - Poecile Kaup, 1829 [1]

Literatūra Redaguoti

  • Lietuvos fauna. Paukščiai. V., 1991, T.2, p. 82. ISBN 5-420-00398-8.
  • Logminas V. Lietuvos paukščiai. V., 1979, p. 178.

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

  dar 90 šeimų  
   
  Būrys
Žvirbliniai paukščiai
(Passeriformes)
   
        180 rūšių
  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Varniniai
(Corvidae)
  38 gentys  
         
  dar 27 būriai  

Išnašos Redaguoti