Fandom

Gyvoji gamta Wiki

Vištiniai paukščiai

583 407puslapiai Gyvosios gamtos enciklopedijoje
Add New Page
Aptarimas0 Share

120px-LogoWIKISPECIES01.png lot. Galliformes
Tetrao urogallus 01.JPG
Haselhuhn-01.jpg
Lagopus muta, Rock Ptarmigan 01.JPG
Vištiniai paukščiai
Kurtinys,
Jerubė,
Tundrinė žvyrė

Vištiniai paukščiai - Galliformes Temminck, 1820, paukščių (Aves) būrys.

Išvaizda Redaguoti

Priklauso naudingiausi žmogui paukščiai. Prijaukinti jie tapo svarbiu maisto šaltiniu (tarp jų ir vištos), o daug kitų rūšių (fazanai, kurapkos ir jerubės) medžiojamos tiek maistui, tiek malonumui. Dar šiai grupei priklauso įspūdingi kraksai ir mažiau išsiskiriančios patarškos bei šiukšliavištės.

Daugumos vištinių paukščių kūnas stambus, galva maža, o sparnai trumpi ir apvalūs. Jų galingi krūtinės raumenys tinka greitam pabėgimui, tačiau sunkaus kūno negali nešti ilgus atstumus. Trumpas snapas yra kiek lenktas, o storos ir stiprios kojos tinka kapstyti ir atkasti maistą. Daugeliui vištinių paukščių rūšių būdingi spalvotos odos lopai arba ilgos įspūdingos uodegos ir skiauterės.

Veiklūs dieną. Vandens vengia, savotiškai maudosi smėlyje ir dulkėse. Dauguma sėslūs, kartais klajokliniai, retai keliaujantys paukščiai. Monogamai ir poligamai – nesudaro pastovių porų. Kai kurių rūšių vištiniams būdingos tuoktuvės. Lizdą įsiruošia ant žemės. Deda 9-24 margus ar vienspalvius kiaušinius. Peri nuo 17 dienų iki 4 savaičių. Išveda vieną vadą. Jaunikliai viščiukiniai. Išsirita apaugę tankiais pūkais ir greit apleidžia lizdą. Suaugę šeriasi vieną kartą, kartais 2 ir net 4 kartus. Lytinis dimorfizmas dažniausiai gana ryškus – patinai gerokai didesni, ryškesnių spalvų.

Biologija Redaguoti

Mityba Redaguoti

Minta daugiau augaliniu maistu, lesa vabzdžius, moliuskus.

Paplitimas Redaguoti

Paplitę visame pasaulyje.

Šalys kuriose yra aptinkama būrio rūšys (skliaustuose nurodytas šio būrio šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (10), Airija (5), Albanija (1), Alžyras (2), Angola (14), Antigva ir Barbuda (1), Argentina (13), Armėnija (1), Aruba (1), Australija (23), Austrija (27), Bahamai (3), Baltarusija (2), Bangladešas (4), Barbadosas (2), Belgija (3), Belizas (7), Beninas (3), Bisau Gvinėja (1), Bolivija (20), Bosnija ir Hercegovina (2), Botsvana (10), Brazilija (34), Britų Mergelių salos (2), Brunėjus (1), Bulgarija (3), Burundis (1), Butanas (9), Centrinės Afrikos Respublika (3), Danija (5), Dominika (1), Dominikos Respublika (3), Dramblio Kaulo Krantas (7), Egiptas (5), Ekvadoras (25), Eritrėja (7), Estija (7), Etiopija (18), Fidžis (1), Filipinai (10), Gabonas (4), Gajana (11), Gambija (3), Gana (5), Graikija (6), Grenada (2), Grenlandija (3), Guamas (1), Gvadelupa (1), Gvatemala (20), Gvinėja (5), Haitis (4), Hondūras (16), Honkongas (2), Indija (52), Indonezija (44), Irakas (4), Iranas (10), Islandija (2), Ispanija (16), Italija (10), Izraelis (7), JAV Mergelių salos (3), JAV mažosios salos (1), Jamaika (2), Japonija (16), Jemenas (2), Jordanija (1), Jungtiniai Arabų Emyratai (3), Jungtinė Karalystė (25), Jungtinės Amerikos Valstijos (112), Kambodža (3), Kamerūnas (12), Kanada (45), Kazachija (9), Kenija (23), Kinija (51), Kipras (4), Kirgizija (1), Kolumbija (33), Kongas (2), Kongo Demokratinė Respublika (15), Kosta Rika (17), Kroatija (1), Kuba (2), Kuko Salos (1), Kuveitas (1), Laosas (15), Latvija (10), Lenkija (19), Lesotas (3), Liberija (6), Lietuva (4), Madagaskaras (8), Makedonija (2), Malaizija (21), Malavis (8), Malis (2), Marianos Šiaurinės Salos (2), Marokas (3), Mauricijus (5), Meksika (46), Mianmaras (23), Mikronezija (3), Mongolija (7), Mozambikas (8), Namibija (10), Naujoji Kaledonija (2), Naujoji Zelandija (10), Nepalas (22), Nigerija (4), Nigeris (2), Nikaragva (14), Norvegija (10), Nyderlandai (9), Nyderlandų Antilai (1), Omanas (3), Pakistanas (13), Palestina (4), Panama (16), Papua Naujoji Gvinėja (11), Paragvajus (9), Peru (26), Pietų Afrikos Respublika (19), Pietų Korėja (4), Portugalija (4), Prancūzija (25), Prancūzijos Gviana (7), Prancūzijos Polinezija (1), Puerto Rikas (4), Pusiaujo Gvinėja (1), Ruanda (1), Rumunija (4), Rusija (20), Rytų Timoras (1), Saliamono Salos (2), Salvadoras (10), San Tomė ir Prinsipė (1), Saudo Arabija (5), Seišeliai (2), Senegalas (5), Sent Kitsas ir Nevis (1), Serbija (1), Siera Leonė (4), Singapūras (3), Sirija (4), Slovakija (2), Slovėnija (1), Somalis (8), Sudanas (12), Suomija (10), Surinamas (7), Svazilandas (3), Tailandas (22), Taivanas (8), Tanzanija (17), Terksas ir Kaikosas (1), Togas (1), Tonga (2), Trinidadas ir Tobagas (2), Tunisas (4), Turkija (9), Turkmėnija (3), Uganda (20), Ukraina (2), Urugvajus (2), Uzbekija (2), Vanuatu (3), Venesuela (23), Vengrija (5), Vietnamas (16), Vokietija (51), Zambija (13), Zimbabvė (13), Čadas (5), Čekija (3), Čilė (5), Šiaurės Korėja (3), Šri Lanka (9), Šv. Elenos sala (2), Švedija (25), Šveicarija (7), Žaliasis Kyšulys (2). 

Kai kurios būrio rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Išnykę (2), Išnykę laisvėje (1), Grėsmingai nykstantys (4), Nykstantys (23), Pažeidžiami (43), Beveik nykstantys (34), Nekeliantys susirūpinimo (170).

Šeimos Redaguoti

Būryje išskiriamos 5 šeimos ir virš 250 rūšių.

  1. Didžiakojiniai - Megapodiidae Lesson, 1831 [0-0], kartais yra priskiriama kraksinių paukščių Craciformes būriui.
  2. Kraksiniai - Cracidae Vigors, 1825 [0-0], kartais yra priskiriama kraksinių paukščių Craciformes būriui.
  3. Naujojo pasaulio putpelės - Odontophoridae Gould, 1844 [0-0]
  4. Patarškiniai - Numididae De Sélys Longchamps, 1842 [0-0]
  5. Fazaniniai - Phasianidae Horsfield, 1821 [0-0]

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

Sistematika Redaguoti

Būrys
Vištiniai paukščiai
(Galliformes)
  5 šeimos   61 gentis   219 rūšių
         
  Klasė
Paukščiai
(Aves)

  dar 27 būriai

Išnašos Redaguoti